history and context of the relationship between art, science and technology

The 11 BAM tributes the milestones in the history of Chile relating to the research, production and associated local exhibition of art, industrial design, media and science.
Emphasis is given to Carlos Martinoya and Jöel Nahum, who developed the Abstractoscopio cromático, one of the major works that initiated the convergence art and science in Chile; the research and prototypes of Industrial Design Group INTEC, that formed a kind of Do It Yourself State; the history of electroacoustic music in Chile, as a global pioneer context of technology use for music creation; the rescue of the paintings of Simone Chambelland, who reflected a sensitive layer of the space age and the Cold War from Chile in the 60s,;and the exhibition of the artist in Argentina NMFA Lea Lublin, who developed a complex system covering the inside and outside of the museum as symbolic spaces of rational and irrational.
As the tributes’ international guest,  the history of Siggraph Animation is reviewed. This is an important meeting considered a milestone in the history of audiovisual animations.
All these instances of multidisciplinary work state current production dynamics.

Anna Barros

“El trabajo de arte no comienza en las imágenes finales, sino que es la realización de un impulso creativo a la búsqueda de la expresión.” Anna Barros   En el contexto de la 10ª BVAM, Anna Barros expuso su obra Weabing Time (tejiendo el tiempo) en colaboración con Alberto Blumenschein. Esta exposición fue realizada gracias […]

AMC Siggraph

ACM SIGGRAPH es una comunidad de colaboración internacional que promueve el diálogo entre investigadores, artistas visuales, cineastas, científicos, diseñadores de interacción y profesionales de negocios que comparten un interés en los gráficos generados por computador y las técnicas interactivas. Dentro de las especialidades que tienen cabida en ACM SIGGRAPH están la animación 3D y 2D, […]

Economy of the self / Crisis / World Government

Bureau d’études believes that our alienation is strictly related to our inability to mentally imagine a map of the world in which we live. There is no map of organization and systematic control globally. We lack tools to find their way through a system that is still abstract and beyond our reach. Map the government […]

Economía del Yo / Crisis / World Government

Bureau d’études cree que nuestra alienación está estrictamente relacionada con nuestra incapacidad de imaginar mentalmente un mapa del mundo en el que vivimos. No existe ningún mapa de organización y control sistematizado globalmente. Carecemos de herramientas para encontrar el camino en un sistema que sigue siendo abstracto y fuera de nuestro alcance. Mapear el gobierno […]

Simone chmabelland

  Simone Chambelland ‘s prints from the collection of the National Museum of Fine Arts reflects the space race as a visual reference of an era of rapid technological advances and how the structures of the ferries and ships, mainly arising from functional purposes possess formal aspects aesthetically appealing, they are part of a visual code […]

Objeto espacial / Orbital I / Transespacial III / Universidad del espacio

  Los grabados de Simone Chambelland de la colección del Museo Nacional de Bellas Artes dan cuenta de la carrera espacial como referente visual de una época de vertiginosos avances tecnológicos y cómo las estructuras de los transbordadores y naves, que nacen de propósitos principalmente funcionales, poseen aspectos formales estéticamente atractivos que son parte de […]

Electroacustic music

” Electroacoustic music is an expression that uses various technological means such as audio recording, sound synthesis , signal processing , algorithmic composition and sound reproduction , both analogue and digital. Such procedures can be performed on a delayed or in real time , ie a fixed media (tape , CD, hard drive) or generated […]

Música electroacústica

“La música electroacústica es una expresión que utiliza diversos medios tecnológicos como la grabación de audio, la síntesis sonora, el procesamiento de señales, la composición algorítmica y la reproducción del sonido, tanto analógica como digitalmente. Estos procedimientos pueden llevarse a cabo en diferido o en tiempo real, es decir se fijan en un soporte (cinta, […]

Methodological naturalism #3

Research Line The botanical drawing is a natural building what part from an anthropocentric view and not from the same specimen. In the visual features illustration, reflect more the culture that produced that represent properties of the specimen. The Natural Sciences have and continue to compose scientific representations of nature to colonization and furthermore project […]

Naturalismo metodológico #3

Ilustraciones botánicas que registran una cosmología virtual que emerge de dinámicas actuales de manipulación de especies vegetales y de una visión de mundo del siglo XXI en relación a los organismos vivos. A través del programa VUE —utilizado actualmente por el American Museum of Natural History de Nueva York para recrear desde el presente construcciones […]

Cyberfolk

Through a video whose content is modified according to the collective approval (Individual opinion), which alludes to the idea of ​​the model proposed by Cyberfolk: “Cyberfolk was an experiment by Cybersyn team. Conceptually consisted deliver people the chance to have a real time connection with groups of government decisions from their homes, and thus participate […]

Cyberfolk

Cyberfolk fue un sistema de comunicación vanguardista para su época y un experimento comunicacional donde la opinión social llega a un punto de plenitud. Planteado por el equipo de Cybersyn (1971), este sistema permitía establecer una comunicación directa, a tiempo real, entre los grupos de toma de decisión del gobierno y las personas en sus […]

THE ‘CHROMATIC ABSTRACTOSCOPE’: AN APPLICATION OF POLARIZED LIGHT

The following article was written by Chilean physicists Nahum Carlos Martinoya and Joël commenting experience relevant to the construction and Chromatic Abstractoscopio display. It was published in the second edition of the journal Leonardo 1968: In December 1960 was held in Santiago de Chile, at the National Museum of Fine Arts, an art exhibition called outdoor […]

Abstractoscopio cromático

Leonardo, Vol. 1, pp. 171-173 (1968) Abstractoscopio cromático: una aplicación de la luz polarizada por Carlos Martinoya y Nahum Joël Ambos somos físicos de la Universidad de Chile, donde desarrollamos un interés por dispositivos capaces de producir resultados con fenómenos físicos comparables a los trabajos de pintores abstractos. Este interés nos condujo a la interesante […]

Lea Lublin

“Outside things happen, there is a socio-economic process in place, there are flowers in the gardens, there is a new face of labor, there is hope. Inside the Museum intellectual scheme works trying to explain the phenomenon. “ Ernesto Saul. Now Journal, December 28, 1971. Chile. In December 1971, Lea Lublin, argentinian artist held an […]

Lea Lublin

“Afuera suceden cosas, hay un proceso socio-económico en marcha, hay flores en los jardines, hay un nuevo rostro del trabajo, hay esperanza. En el interior del Museo funciona el esquema intelectual que trata de explicar el fenómeno”. Ernesto Saul. Diario Ahora, 28 de diciembre de 1971. Chile.   En diciembre de 1971, la artista argentina Lea […]

INTEC

The INTEC was a multidisciplinary technologic research group that operated in Chile from 1968-1973. Founded with the purpose of acting as an active agent in the process of technological modernization of the production sector and services, was formed by different research groups to which they were asked to conduct applied research for the national industry. […]

Grupo de Diseño Industrial INTEC

El Comité de Investigaciones Tecnológicas (INTEC), organización multidisciplinaria y multisectorial al interior de CORFO, tenía como propósito generar tecnología para el sector productivo, a través de distintos grupos de investigación aplicada. Fundado en Enero de 1971, el Grupo de Diseño Industrial se abocó al diseño de bienes de consumo, bienes de capital y bienes de […]